måndag, mars 25, 2019

hur ett lekrum blev till.

Lyxen i att ha ett rum "över" på bottenplanen insåg vi snabbt. Stort är det också, ca 21m2! Lite dåligt isolerat och så visserligen, men ändå otroligt lyxigt. För oss har det alltid gått under namnet "lekrummet", då det snabbt blev platsen där barnens prylar hamnade. Detta med tanken att rummet ska växa med barnen, att där såsmåningom hamnar ett x-box och en TV, kanske ett pysselbord osv. Men just nu: ytor att köra bilar på och en rutchkana. Mysplats för främst den lilla att läsa böcker (något han älskar!) och någonstans för föräldrarna att dricka kaffe, medan barnen härjar. 

Rummet var gult, när vi flyttade in. Med en rosaaktig plastmatta och liksom resten av huset: med brunsvarta fönster. Fönstren målade jag redan i slutet av första sommaren, och under följande höst/vinter la vi in golvet också. 


Lyckan när jag hittade en Virre-rutchkana från IKEA på Blocket var enorm. Att jag dessutom samma kväll fick den hemkörd från Luleå av mammas kollega/väns karl var perfekt. Den stora gamla trälådan med leksaker hade vi redan i lägenheten i stan, den är ett fynd från något av uthuset hos svärföräldrarna. Den perfekta leklådan! 

Skillnaden när fönstren blev vita och golvet grått var enorm. Men vi har avvaktat med resterande fix, då vi inte riktigt bestämt om vi behövde isolera om rummet eller inte, men nu efter nästan två vintrar togs beslutet att det inte är supernödvändigt. 


Så för 2,5 vecka sedan satte jag igång. Täckte in helva rummet, målade det. Flyttade grejer från andra halvan av rummet, målade mer. Taket, väggarna. Listerna hade jag målat redan när vi la in golvet, så de var "bara" (har ni sett snömängden häruppe?) att skotta fram från uthuset och spika fast. Alla kablar och kopplingsdosor byts ut (är lite stök med det kvar dock, saknade lite grejer för det i helgen) och de möbler jag önskar byta färg på målar jag. Rutchkanan blev vit, ett nytt IVAR-skåp som ska innehålla bla skrivare målades in i väggfärgen. Två underbara mattor beställdes. Av ytan där det delvis infällda el-elementet satt blev en griffeltavla, istället för att bygga igen hålet. Hittade en perfekt bäddsoffa på Blocket. 

Jag har sytt 8 meter vimpel och beställt piff från alla internets hörn. Älskar den magiskt fina ABC-tavlan jag köpte från en tjej i en skapargrupp på fejjan. Det ska upp lite mer tavlor. Fixas lite mer med elen. Saknar en lampa eller två. Malmbyråerna ska struktureras. 

Men nu har vi ett lekrum, som är lika fint och användbart. Där barnen kan leka, föräldrarna dricka kaffe och gästerna sova. 


 Nu är det bara hallen kvar på bottenplan. Men först ska barnen firas och högskoleprovet skrivas. Sen finns risken att det projektet drar igång... 
__________________________________________ Viktoria

Inga kommentarer: