fredag, mars 01, 2019

att välja förändring.

När jag började om att jobba efter en två år lång föräldraledighet var det med blandade känslor. Jag älskar "min" butik, och längtade tillbaka till det sociala, stimulansen, människorna. Och det var precis så fantastiskt att börja jobba igen, som jag trodde det skulle vara. Och lika slitit, som befarat. 

Handel är underbart, men med skitarbetstider om man har familj hemma. Butiken har alltid varit min lilla bäbis, men så fick jag två till bäbisar - som var viktigare - och pusslet gick inte ihop. Jag åt middag med mina barn 2 dagar i veckan, ungefär. Hann varken få kvalitetstid på morgonen eller kvällen, och känslan av otillräcklighet blev ett bestående inslag i vardagen. Mest hemma, men även på jobbet.

Under hösten bestämde jag mig. Antingen byter jag jobb eller så börjar jag studera igen - för att i förlängningen kunna jobba med något mer anpassat till livet med två små. Ekonomi har i många år funnits i mitt intresse, men samtidigt har jag begränsat mig själv - då de flesta utbildningar inom det spektrat kräver Matematik 3 för behörighet. Jag hade läst Matematik A, någongång kring millenieskiftet. 

Men allt går lösa. Och läsa, som jag först råkade felskriva. 



Vad allt handlar om är att göra ett val. För mig handlade det om att prioritera mig själv, min framtid och våga ta steget. Kasta sig ut i något nytt, något galet läskigt. Ge sig på Matematik 2 på webb/distans när jag fick kämpa nog med den lärarledda kursen på gymnasiet? Idioti, tänkte jag. Men bära eller brista, vad hade jag att förlora (förutom lite stolthet och kanske bortkastade pluggtimmar)?

Jag har, precis som så många andra föräldrar, prioriterat bort mig själv under de senaste åren. Nu är det min tur! Att studierna nu dessutom ger mig mer tid hemma, med barnen - och förhoppningsvis i förlängningen till ett jobb där jag kan arbeta andra tider än i handels erbjuder. 

Jag har ingen aning om det här kommer gå vägen. Om jag kommer in på högskolan i höst. Men om jag inte försöker, så har jag verkligen ingen chans! 

Snart tar jag helg, ska koka farmors kroppkakor 
och med det sätta punkt för den här pluggveckan. 
__________________________________________ Viktoria

Inga kommentarer: