tisdag, mars 28, 2017

clintan, ett år och en dag.

Undra om det här blir sista månad-för-månad-inlägget för Clint. Det händer massor med utvecklingen, medan resten är lite same same numera. Så jag tror att det blir ett annat format på de här inläggen framöver - vi får se!

Vi var till rara tant Monica på BVC igår, på hans ettårsdag. Två sprutor i benen (mindre kul) och ett konstaterande att han numera väger 10695 gram och mäter hela 79,7cm. Stora killen! Han använder fortfarande rätt mycket kläder i storlek 74, men jag köper nu i storlek 80 eller 86. 

Vi har hunnit vara en helg i Kallön (glömde lägga upp bilder därifrån, några finns med här nere) och hunnit tänka både en och två gånger på hur det är att ha 22 mil till närmaste förlossning. Fatta att bo så? Jag är så glad att vi har typ fem hus mellan oss och sjukhuset.. 


Mat

Han kör på samma grej som han brukar. Förutom att han ofta får en second breakfast/mellis också. Frukost - mellis - lunch - mellis - middag. Flaska innan vi somnar och en till på natten. Han äter oftast burkmat till lunch och vår samma mat som oss till middag. Gröt till frukost, smörgås till second breakfast och ofta klämmis och frukt till eftermiddagsmellis. Han har blivit hemskt duktig på att äta själv med händerna. Både hålla i en macka och äta, och pincettäta småsaker som fruktbitar, majs osv. Fisk har blivit en stor hit, både ICAs buffélax och pappans röding var tydligen supergott i veckan. Fast han är duktig på att äta det mesta, verkligen inte någon "svårbjudd" onge. 

Konstaterar att desto mer av vår mat han äter, desto mindre intressant är maten på burk. Och det är jag tacksam! Jag. Är. Så. Less. Att. Släpa. Hem. Barmatsburkar! 


Sömn

Förutom att han blivit läskigt morgonpigg (i mammans värld i alla fall) och helst kliver upp kring 06 på morgonen så sover han överlag bra på nätterna. Somnar vid 19-1930, får en flaska vid 21-22 när vi lägger oss och vaknar vid 02-03 och vill äta lite till. Den flaskan borde vi egentligen kunna vänja av honom, men just nu är det minsta motståndets lag som gäller i det Cederbergska/Wargska hemmet. Så han får sin flaska, äter den på någon enstaka minut (!) och somnar genast om igen. 

På dagen sover han fortfarande två svängar, en vid 09-10 och en kring 14. De är allt från 45 minuter till 1,5 timme, lite beroende på vad vi hittat på på dagen och hur mycket nya intryck det varit. Mamman passar på att sova varje gång pojken sover dessutom. Jakob har börjat ha Clints säng på sin sida av sovrummet och ansvarar för ev tutte, kindstrykning och flaska fram till kl 03 - då han galet nog har klivit upp och åkt till jobbet i veckan. Och den kommer fortsätta stå där, då jag tar Mini på min sida när hn behagar dyka upp. Så numera är vårt sovrum möblerat med två spjälsängar - tur vi har ett stort sovrum! 

Utveckling

Tand nummer 7 och 8 håller på att bryta igenom, så både humör och sömn har varit lite påverkat senaste veckan. Och herregud vilken dreggelproduktion! Dessutom har han en tendens att bli väldigt snuvig i samband med att han tandar, så det är lite snorigt och rossligt just nu. Han står och går mot ALLT just nu, men vill inte släppa taget. Men får han hålla handen mot en möbel, väggen eller så, så går han som en liten stjärna!

För några dagar sedan kom han på att man kan krypa på knä också, något som han inte gjort tidigare. Han brukar annars mer åla fram - vilket han fortfarande gör när det ska gå fort! 

Badrumsdörren måste ständigt vara stängd och hundmatskålarna stå på diskbänken för att undvika mindre fräscha smakprovningar av lille herrn. Hur vi ska lösa problemet med hundmatskålarna vet jag inte. Clint älskar att plaska i vattenskålen och smaka ur den andra - och jag har verkligen inte pallat att ta striden, utan jag ställer bara upp skålarna på diskbänken. Men hunden blir ju ibland törstig, så vattenskålen hade jag gärna haft stående så Gandhi kommer åt den hela tiden - men var ska jag ställa den så hunden kan dricka men inte barnet leka? Här har kattägare en stor fördel.. Men han älskar hundar. Bara farmor och farfars Zorro som är lite läskig, men då är han typ 74 cm i mankhöjd och pratar hemskt högljutt också. Så jag förstår honom lite. Annars är tant Busan och Basse två favoriter!


Clint leker på ett helt annat sätt nu. Han älskar att brumma runt med bilar på golvet och plockar glatt i sin stora leklåda i vardagsrummet. Bästa lösningen för oss! En stor trälåda där vi bara vräker ner leksakerna igen på kvällen, för det första Clint gör är att vräka ut dem på golvet igen när han vaknar. Varför sortera saker när han ändå bara river runt allt?

Sen pekar han. På allt. Och vinkar. Älskar pappans glasögon (älskar pappan överlag, herregud så ongen skiner upp när pappan kommer hem på dagarna) och sin nya mjukisvarg han fick av morbror Fredrik med familj när han fyllde år. Han vill även ge oss saker, typ hans tutte. Helst trycka in den i munnen på oss, när den är så dregglig den bara kan vara. Mmm, mums... Han kör samma grej med hunden, ger honom tuggbenet - och tar tillbaka det. Ger honom det igen osv. Gandhi är supertålmodig och lufter inte ett hårstrå när han blir av med benet till lillebror!

Mamman

Mamman är less nu. En led i ryggen ligger lite tokigt och gör mina dagar till ett rent helvete. Varje steg hugger i förbannelse och sömnen blir väldigt lidande. Jag är tacksam över att Clint överlag är en väldigt nöjd ung herre och att Jakob är typ den mest perfekta mannen i världen. Han har nu en tid börjat jobba klockan 03 för att kunna komma hem tidigare och hjälpa mig här hemma. Men på söndag (!) är vi beräknade så inom ett par veckor borde väl i alla fall ongen haft vett att dyka upp? 


Första året med Clint har varit fantastiskt. Även tröttsamt ibland såklart, och hade säkert varit hemskt mycket lättare om jag inte blivit gravid igen. Men jag ser fram emot resten av åren tillsammans. Med Clint som storebror. Med världens bästa sambo och pappa till mina barn. 


Inga kommentarer: