fredag, januari 13, 2017

julen 2016, lite sådär efteråt

Jag har tänkt mycket på traditioner och högtider, nu sedan Clintan kom till världen. Vilka högtider vill vi fira, vad är viktigt för oss - och hur gör vi det bästa av det för vårt (snart våra) barn. Julen är min absoluta favorithögtid och en tanke på att inte ha julgran fanns inte. Jag tänkte också att jag skulle ångra mig bittert, med den lilla marodören här hemma, som gärna pillar på precis allt han kommer åt. Med facit i hand gick det ändå bra. Ja, han pillade på den konstant, åt julgransbollar och drog även omkull granen (över sig själv) en gång. Det gick bra, han var ledsen i omkring 8 sekunder sen var det glömt igen. Att ha julgran i år var inte värre än att ha en katt, tänker jag. Får se hur det går nästa år!

På julaftonsmorgonen vaknade Clint i sin nya pyjamas med jultema och fick öppna sin första julklapp. Det här är något jag vill göra till en tradition, att varje år köpa en ny julpyjamas till barnen och få mysa runt i dessa så länge man bara kan på julafton. Att få ett paket på morgonen har jag vuxit upp med, helst något man kan leka med så man inte blir så övervönt innan tomten kommer. 

Det blev den enda julklappen vi köpte till Clint i år, en xylofon i trä från Plan Toys. Sen fick han massa fina klappar från vår familjer, även om han själv var mest fascinerad av de paketsnören han lyckades få tag i. 

Julafton spenderas i år i Uttersjön med den Cederbergska familjen, och på juldagen åkte vi till Räftkläppen och åt fondue med Wargarna. En härlig och kravlös jul med våra fina familjer! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Sötnosen / kusin Lisa