tisdag, april 26, 2016

kvalitetstid i inlandet.

Att livet är annorlunda med barn konstaterade jag i förra inlägget. Men vi (läs: främst jag) vill inte att vi ska hindra oss själva att göra sådant vi mår bra av - även om det är ett lite större projekt med en liten i sällskapet. Så vi bestämde oss att fira Clintans fyra veckors-dag i Kallön, svärmors föräldrahem mellan Slagnäs och Arjeplog. Där vintern fortfarande bor och snön ännu ligger djup. Och där solen dessutom sken, det gnistrade i vitaste vitt och var sådär underbart som bara vårvintern kan vara. 

Jag skulle packa bilen i fredags. Mannen var i Räftkläppen och jobbade, vilket är åt rätt håll så jag fick packa in hund, barn och tre miljoner blöjor (vem vet hur mycket han tänkt bajsa under helgen) i bilen, tillsammans med mat, smågodis, massor med cola light och funktionskläder. Jag var sjukt stressad. Flaggade för att jag skulle komma och möta upp Mannen mellan typ klockan elva och två. Beroende på hur snällt, glatt och förhoppningsvis sovande barnet bestämde sig för att vara. Alternativet var lixom förbannad, arg och skrikande. Så ja, jag var lätt stressad! Nu visade Clintan sig från sin bästa sida och vi kom iväg både tidigt och helt smärtfritt: mamman tackar och bockar.
Vi hade det helt underbart. Det kändes skönt att premiär-åkt bort. Blöjorna räckte (nej, han bajsade inte tre miljoner gånger under helgen), han sov snällt i liggdelen till barnvagnen på nätterna, smågodiset smakade gott och den kalla cola lighten i solgasset var precis vad mamman behövde. Dessutom fick vi visa upp vår onge för alla möjliga släktingar på hans farmors sida, som den barnsligt stolta mor jag är så älskar jag när han blir överöst med "åhhh", "ohh" och andra glada tillrop. 

Jag fattar att det inte är någon stor grej att åka bort en helg, dessutom till ett ställe där vi varit många gånger förr och som har alla förnödenheter man kan önska (typ el, rinnande vatten och avlopp). Men för en förstagångsmorsa med en fyra-veckors-kiddo är det långt utanför den komfortabla zonen. Så jag är stolt över oss!
__________________________________________ Viktoria

Inga kommentarer: