tisdag, mars 15, 2016

för allmänheten. tydligen.

Jag har väldigt svårt att bli bekväm med att som gravid vara lovligt villebråd, oavsett vad man har att säga om ens kropp. Bara för att jag råkar grädda en unge där inne, så uppskattar jag inte att bli kallad tjock, enorm eller vad ni nu vill kalla mig. Jag är gravid. Och ja, med en graviditet blir man större.  Det är både helt normalt och rätt logiskt. Men herregud, måste alla verkligen kommentera det hela tiden? Och människor man knappt känner? Eller inte alls känner, för den delen. Skulle ni gå fram till icke-gravida kvinnor och kalla dem tjocka också? 
"Oj vad tjock du är!" "Nu är du ju sjukt stor!" eller kommentarer att det minsann börjar synas i ansiktet nu också. Jag vet. Jag samlar vätska så jag är nere på typ tre par skor jag kan ha, tårna går inte böja och fingrarna är som små prinskorvar. Mina kinder är inte i sin ursprungliga form längre. Jag vet. Men måste folk trycka upp det i ansiktet på mig? Tror ni inte att det kan vara så, att jag mår tillräckligt dåligt över det ändå, utan att få höra det hela tiden? 

Även om jag i större delen av mitt liv varit kurvig och senaste åren inte haft något större problem med det, så har problematiken funnits. I många år. Jag har valt att inte äta alls. Att hetsbanta. Jag har haft en otroligt osund relation till mat i många år av mitt liv. För att jag inte varit bekväm med min kropp och haft en otroligt dålig självkänsla.

Idag är jag starkare. Självkänslan är bättre. Mycket bättre! Men fortfarande gör det ont, när människor omkring mig kallar mig tjock. Lika ont som det hade gjort, om jag inte varit gravid. Vi behöver inte kommentera varandras kroppar, vare sig vi bär på barn eller inte. "Men vadå, litegrann får man ju tåla om man är gravid". Varför då, egentligen?


Tillägg: Jag har sista månaden sagt till de som kallat mig tjock, att de också minsann är tjocka. Jättetjocka! Som ett tjurigt barn. Jag vet att jag inte vinner något som helst på det, eller att jag då inte är bättre än dem. Men när jag sedan frågar om de tycker det är så kul att bli kallade tjocka av mig, så har svaret varit entydigt. Nej, det var kanske inte så roligt. Då har jag förklarat att det är lika roligt för mig att bli kallad tjock, som det är för dem.
__________________________________________ Viktoria

Inga kommentarer: