söndag, november 14, 2010

"oh you're so lucky..."

Jag pratade idag med en skön tjej på msn, om begreppet tur. Jag hörde en föreläsning på skolan tidigare i höst, då föreläsaren konstaterade att det inte finns något som heter tur.

Jag köpte det till hundra procent. Jag kan eventuellt gå med på att man kan ha tur med vädret, men inte i ditt eget liv. Allt handlar om att göra aktiva val. Jag har inte tur som har ett fantastiskt liv här i Västerås - jag har gjort aktiva val och jag förtjänar det. Jag tog tag i mig själv och rannsakade mig för att lista ut vad jag ville göra. Jag ville plugga och jag ville läsa ledarskap.

Jag hade inte tur som fick sådana fina vänner som jag fått. Jag har fått vänner som gillar mig för den jag är - därför att jag är just jag. Jag har inte tur som älskar min utbildning och mitt liv just nu, jag valde själv att läsa den och flytta hit. Även om jag fick lov att lämna min hemstad och familj, så gjorde jag ett aktivt val att för att i slutändan stärka mig själv.  

Men med att ta bort begreppet tur tar man även bort begrepper otur. Jag kan heller inte skylla de mindre önskvärda situationerna jag hamnar i på otur. Allt baseras på de val man gör. Positivt som negativt.

Ni kan göra valet. Skyll på otur och tur och ge bekräftelsen till slumpen när ni lyckas - eller gör aktiva val och få bekräftelse själva när ni når framång, och motivation till att ändra det som ni är mindre nöjda med.

Det ska jag nu. Därför ska jag precis springa iväg på gymmet! 
__________________________________________

Viktoria

6 kommentarer:

Anonym sa...

Så kloka ord!!!

Anonym sa...

Det är nog möjligt att det är det dummaste jag hört.

viktoria cederberg sa...

Skönt skilda kommentarer.

Men jag tänker inte försöka övertala någon min syn på livet.

Ni gör det som passar er - jag tar ansvar för mina egna framgångar och motgångar!

Anonym sa...

Det är nog möjligt att det är det KLOKASTE jag hört! Kram Mam

s. sa...

Förstår tanken.
Men det är samtidigt oerhört provocerande för oss i den situation vi är i, vi valde inte..

viktoria cederberg sa...

S, jag menar absolut inte att provocera dig! Ni valde inte - genetik är inget val man gör. Du vet att jag är uppriktigt jätteledsen över det som hände...

Jag menar absolut inte att de som har det tufft har sig själva att skylla - det här är bara en teori jag kan se mitt liv passa in i...

Förlåt om jag gjorde dig ledsen, det var inte det jag ville. <3