onsdag, november 02, 2016

minivargen, clint blir storebror.

Storebror Clint. Helt ofattbart. Min lilla bäbis ska bli stor. Storebror. Jag har inte riktigt förstått att det är så ännu, men då jag snart har gått halva tiden kanske det börjar vara dags att ta  till mig det hela.

Vi hade pratat om att - om möjligt - skaffa två barn relativt tätt. 1,5-2 år kanske. Men att det skulle gå såhär lätt, det kunde vi aldrig tro. Men även om vi inte hade planerat att ha bara ett år mellan barnen, så är Miniwargen inte desto mindre efterlängtad. Herregud, om fem månader har vi en till liten bäbis här hemma, det är faktiskt väldigt svårt att ta in!

Tvåan, även kallad Miniwargen, är beräknad till den 2 april, sex dagar efter Clintans första födelsedag. Jag har, peppar peppar, mått otroligt mycket bättre den här graviditeten än förra. Ni minns kanske att jag kräktes hemskt mycket när jag väntade Clint. I princip dagligen fram till vecka 18-19, ofta flera flera gånger per dag. Den här graviditeten har jag bara kräkts ett par tre gånger totalt. Det tackar jag för, och tar för givet att det beror på den totala bristen av stress. Stressade hemskt mycket förra gången, vilket jag inte alls gör nu - och de få gånger jag stressar är också de gånger jag blir illamående. 

Att kroppen gör ont får jag räkna med. Och att magen växer helt ofattbart fort. Redan kring vecka 12-13 började jag skratta åt hur svårt det var att dölja vad som var på gång. Från vecka 15 var det nästan omöjligt. Inte en enda magmuskel och härligt nyligt uttänjd hud: absolut ingenting som håller emot! Sista veckorna innan ultraljudet undvek jag sociala sammanhang, utöver föräldragruppsträffar, öppna förskolan och babysången. Jag var inte beredd på att riktigt gå ut med det innan jag fått se att allt verkade se bra ut där inne. 

Och allt såg fint ut. Två armar, två ben. Hjärtklaffar, magsäck, urinblåsa, aorta och allt vad de nu kan se på den där skärmen. Jag såg att det var en bäbis och inte en hundvalp, förstår verkligen inte hur de kan se allt de ser?! 

Lilla lilla Miniwarg. Du kommer bli lika 
älskad som din storebror.  

__________________________________________ Viktoria

1 kommentar:

Johanna sa...

SÅ himla roligt! Stort grattis igen. Vi hade absolut inte tänkt skaffa barn tätt men nu blir jag nästan lite sugen! Haha. :) Skönt att du mår bättre denna gång! Inga tankar så som "hur ska jag hinna/orka två" eller att man "försummar" äldsta barnet. Det är lite såna tankar som dyker upp hos mig när jag tänker på att få en till snart! Stor kram och så vacker du är med magen!