torsdag, mars 10, 2016

livsnjutarens val.

Hade en vision, en plan, igår när jag gick och la mig. Idag skulle jag baka bullar och tvätta. Sov visst lite längre än planerat och insåg när jag klev upp att det var strålade sol och plusgrader. 

Baka bullar och tvätta? ...eller åka till föräldrarna i Uttersjön, leta upp en solvägg och låta hunden springa lös? Inte ett särskilt svårt val, kan jag lova. Otroligt njutsamt, att sitta i en baden-baden, känna solen i ansiktet, samla d-vitamin i massor och höra hur det droppade från taket. 


Bullbaket kan vänta till imorgon. Eller någon annan dag. Fördelen med att vara hemma och bara vänta på att få föda barn, det är ingen brådska. Och skulle ongen få för sig att titta ut innan beräknat och inga bullar är bakade? Inte hela världen. 

Jag försöker nu bara göra sådant som ger mig energi, får mig att må bra och mellan varven glömma att jag känner mig som en inte allt för graciös strandad valross. 

Just det. Har någon en ordlista? Ordet njutsamt, som jag gärna använder. Det står inte med i SAOL, eller hur? Jag tycker att det ska finnas med där, tillsammans med ordet bakanför som mina mellansvenska vänner mobbar mig så fasligt över. Men då säger de seta om suttit, så de ska inte säga så mycket.. 
__________________________________________ Viktoria

Inga kommentarer: