torsdag, december 02, 2010

dag 2 - min första kärlek

Då fortsätter vi på listan. Min första kärlek. Om vi bortser från grabbarna på gatan eller killarna på förskolan och går så långt som till min första big crush.

Anton Asplund, i nionde klass. Han var Sörböleskolans lilla heartbreaker, kom från den bortersta skogen och luktade alltid väldigt gott. Hans mamma gjorde bakad potatis och hans farmor (mormor?) brukade nypa mig i kinderna och bjuda på glass. Hans kusiner, syskonen Danielsson, kämpade tappert med att para ihop oss - och lyckades uppebarligen.

Tror i var tillsammans i tre månader. Han charmade in sig hos min mamma. Han kunde slita upp dörren till deras lägenhet, kasta sig in och ropa "MAMIE!". Mor min sken upp som en sol, svarade "BABY!" och tyckte nog att jag hittat mig en trevlig pojk. Jag minns inte varför det tog slut. Bara att jag var väldigt ledsen.

Det är konstigt vilka saker hjärnan väljer att minnas. Kan fortfarande idag, 12 år senare, möta någon med samma parfym och tänka tillbaka. Eller komma ihåg hur min syster absolut inte ville skjutsa mig in till stan kvällen han bjöd mig på bio första gången, men hur hon snabbt ändrade sig när jag berättade vem jag skulle träffa.

Sprang på Anton på Allstar i lördags, han är sig lik.
__________________________________________

Viktoria

Inga kommentarer: